Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

'Van projectonderwijs kun je ongelofelijk veel leren'

31 oktober 2024

Projectonderwijs is onderdeel van het nieuwe curriculum Erasmusarts 2030. Oud-student Saskia Klinkenberg deed mee aan een pilot. ‘Het is heel leuk om zelf een keer aan de slag te mogen.’

Bij Projectonderwijs zitten studenten niet in de schoolbanken, maar met elkaar om tafel. Binnen 4 weken ronden ze een project of casus af. Masterstudent Saskia: ‘Projectonderwijs is een veilige omgeving om in te experimenteren. Naast dat je veel over een onderwerp leert, leer je jezelf beter kennen en kun je werken aan je competenties, zoals leiderschap, communicatie of organisatie. Deze zijn belangrijk voor de zorgprofessional van de toekomst.’ 

Zo was dat ook voor Saskia. Zij deed drie jaar geleden mee aan een van de eerste pilots voor het projectonderwijs: het HOKa project maatschappelijke betrokkenheid vanuit de afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg. ‘Ik kreeg een groepje en in het begin keek iedereen een beetje de kat uit de boom. Dit was voor mij een teken om de organisatorische taken op mij te nemen en het project te starten. Later kwam er een erg drukke periode aan. Toen was het juist fijn om te merken dat ik mijn rust kon pakken en terug kon vallen op ons hechte team.’ 

Studenten begeleiden tijdens Projectonderwijs?   

Als Projectonderwijs (PO)-docent begeleid je geneeskundestudenten tijdens het projectonderwijs en draag je bij aan de ontwikkeling van onze studenten tot medisch deskundigen. Je helpt studenten bij het leren van essentiële vaardigheden zoals samenwerken met patiënten en collega’s, leiderschap tonen en effectief communiceren. Hierbij ondersteun je de studenten vooral procesmatig, maar waar mogelijk ook inhoudelijk.

De functie is voor 16 uur per week gedurende de projectperioden. Een projectperiode duurt 4 weken. Lees meer over de functie op Agora. Alleen voor Erasmus MC-medewerkers.

Maatschappelijke impact 

In Projectonderwijs gaat het vaak om projecten met maatschappelijke impact. Zo deed het team van Saskia onderzoek naar knijpkracht bij ouderen in verpleeghuizen en of dat kan voorspellen of de ouderen naar huis kunnen. Uiteindelijk gooide de coronacrisis roet in het eten.  

Saskia: ‘Maar het mooie van Projectonderwijs is dat het niet alleen om de impact gaat, maar vooral ook over het proces. Daar zitten de leermomenten in. Dat je je bijvoorbeeld realiseert dat je feedback in context moet zien. En jouw gedrag afhankelijk is van de dynamiek van de groep. Of zoals ik; dat je vertrouwen hebt in het team en dat ik prima een stapje terug kon nemen. Met een goede samenwerking is er veel mogelijk!’ 

Het grootse verschil met klassikaal onderwijs is volgens Saskia dat er binnen projectonderwijs meer ruimte is. ‘Het is heel leuk om een keer zelf aan de slag te mogen met een project en jouw passie en talent kwijt te kunnen. Ik hoop dat studenten het niet zien als een hoepeltje waar je ze doorheen moeten springen. Hier kan je ongelofelijk veel van leren.’  

Voor toekomstige Erasmusarts 2030 studenten hoopt Saskia dat ze uiteindelijk met trots terug kunnen kijken op hun leerproces en het eindproduct met maatschappelijk impact. ‘En mocht dat niet helemaal uit de verf komen, dat ze dan in ieder geval trots zijn op hun persoonlijke groei.’ De juiste begeleiding is daarbij cruciaal volgens Saskia. ‘Dan kom je tot nieuwe inzichten.’