Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

'Stiekem hoop ik op conflicten'

26 november 2024

Onze nieuwe Projectonderwijs (PO)-docenten starten officieel in maart 2025. Arwin Ralf, postdoctoraal onderzoeker bij de afdeling Genetische Identificatie, is inmiddels bijna twee jaar geleden gepromoveerd. In dit artikel deelt hij zijn motivatie en enthousiasme voor zijn nieuwe rol als PO-docent.

Alleen Erasmus MC-medewerkers kunnen reageren op de vacatures

Arwin is steeds meer betrokken bij onderwijs via verschillende wegen. Hij begeleidt al langer dan tien jaar studenten en stagiaires bij hun wetenschappelijke onderzoeken en geeft onderwijs in de research master Genomics in Society. ‘Ik ben zelf enthousiast over wat ik doe en vertel daar graag over. Lesgeven biedt me die mogelijkheid.’ 

Zijn liefde voor onderwijs is klein begonnen met het begeleiden van de studenten en stagiaires. ‘Dit was altijd heel procesgericht, wat ik erg leuk vind. Je ziet ze groeien: studenten komen op een bepaalde manier binnen en ze zijn weer een stukje gegroeid als ze weggaan. Hier haal ik veel voldoening uit.’ Zo heeft Arwin verschillende studenten zien doorstromen naar het forensisch onderzoek bij de politie, waar ze hun opgedane kennis toepassen. 

Waarom Projectonderwijs? 

‘Zelf heb ik niet veel medische kennis; Ik ben een wetenschappelijke onderzoeker in een heel specifiek vakgebied. Maar als PO-docent heb je die medische kennis niet nodig’, vertelt Arwin. Projectonderwijs draait om groepsdynamiek en samenwerking. ‘Het gaat om algemene vaardigheden die in elk onderzoek of project toepasbaar zijn. Je hebt er altijd wat aan.’  

Het is belangrijk om de processen tijdens projecten goed te begeleiden. ‘Dit biedt me de kans om onderwijs te geven in het nieuwe curriculum van de bachelor Geneeskunde, zonder dat ik diepgaande medische kennis hoef te hebben. Ik kan bijvoorbeeld geen lessen geven over cardiologie, omdat ik daar simpelweg niet voldoende van weet. Maar de algemene vaardigheden van onderzoek beheers ik juist wel goed.’ 

 

Uitdagingen en kansen 

Elke studentengroep heeft zijn eigen dynamiek, en elke student heeft unieke leerdoelen. ‘Ik wil studenten uitdagen om de vaardigheden waarin ze zichzelf nog kunnen ontwikkelen te verbeteren. Dus als een student heel verlegen is, de telefoon oppakt en iemand opbelt, of als een student geen leiding wil geven, juist de rol van voorzitter op zich neemt.’  

Er is altijd ruimte om te leren, ook als docent. Arwin zegt: ‘Wanneer ik projecten begeleid over onderwerpen waar ik minder affiniteit mee heb, leer ik veel.’ Hij hoopt zelfs op conflicten tijdens groepsopdrachten. Bijvoorbeeld als iemand zich verantwoordelijk voelt voor alles, terwijl een ander minder grip heeft op de opdracht. Voor Arwin zijn deze situaties waardevolle ervaringen om beter groepen te sturen. Hij voegt toe: ‘Het vinden van werkzame oplossingen is een ervaring waar studenten hun hele leven profijt van hebben.’ 

Tijd voor onderwijs 

Een voordeel van Projectonderwijs is de indeling in periodes van vier weken. ‘Je weet van tevoren wanneer je in actie moet komen.’ De onderwijsweken zijn vooraf bekend, waardoor Arwin zijn andere werkzaamheden hierop kan afstemmen. ‘Het spreekt me aan dat ik afwisseling heb in mijn werk: begeleiding van studenten en stagiaires, analyses op de afdeling Genetische Identificatie, en straks ook betrokkenheid bij Projectonderwijs.’ 

Vacatures Erasmusarts 2030