Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

'Levende encyclopedie? Gelukkig niet'

27 november 2024

Het vuur uit de sloffen lopen tijdens de lesvoorbereidingen en voor de klas. Een indruk die veel Erasmus MC'ers hebben als ze denken aan het Casusgestuurd onderwijs (CGO)-docentschap. Marit Lute, PhD-student bij Neurowetenschappen en CGO-docent in de bachelor Geneeskunde: 'Natuurlijk is het spannend. Vooral als je zelf geen Geneeskunde hebt gestudeerd. Maar er worden stevige handvatten geboden.'

Alleen Erasmus MC-medewerkers kunnen reageren op de vacatures

Studenten die Marit voor de klas krijgen, zullen al snel merken dat ze een open, spraakzame en toegankelijke docent is. 'Als je zelf niet enthousiast bent over wat je met je onderwijsgroep doet, zullen je studenten dat ook niet zijn.’ Marits eigen enthousiasme werkt aanstekelijk. 'Mijn huidige groep doet het heel goed met wedstrijdjes omdat ze zo competitief zijn. Prima, dan maken we er een wedstrijd van! Als je open en nieuwsgierig bent naar je studenten, zullen zij op hun beurt ook actiever in de werkgroepen zitten. Zelfs wanneer je niet alle vragen kunt beantwoorden.' 

Heb vertrouwen 

'Wat het CGO zo leuk maakt, is dat je meer les mag geven en een werkgroep voor een langere periode volgt. Maar het is natuurlijk ook wel spannend. Vooral als je zelf geen Geneeskunde hebt gestudeerd, of wanneer dit lange tijd geleden is.' Met haar achtergrond als psycholoog, vindt Marit het soms een uitdaging om de geneeskundestof te onderwijzen. 'In het begin dacht ik: kom ik daar als psycholoog jullie geneeskunde aanleren, maar er worden goede handvatten geboden door collega’s en experts die het curriculum ontwikkelen.' 

Het is onmogelijk om alle inhoudelijke kennis te beheersen. 'Je moet vertrouwen krijgen in het feit dat het oké is om niet alle kennis paraat te hebben.' Studenten weten van tevoren dat ze voor vakinhoudelijke vragen die tijdens de werkgroepen onbeantwoord blijven, bij de casusmaker terecht kunnen. 'Het is belangrijk dat je kunt loslaten dat je de levende encyclopedie hoeft te zijn voor studenten.' 

Diepe wortels en bloeiende werkgroepen 

In het CGO leren studenten via activiteiten tijdens werkgroepen hoe ze theorie uit boeken kunnen toepassen in praktijksituaties. Het aanleren van langetermijnkennis, probleemoplossend vermogen en samenwerken met verschillende mensen zijn belangrijke pijlers in het CGO. 'Dit lijkt veel meer op wat studenten later in hun beroep zullen tegenkomen dan alleen de platte theorie.'   

Wel hangt er nog enige onzekerheid onder de studenten omdat alles aan het CGO nieuw voor hen is. Zo kunnen ze niet oefenen met oude tentamens en krijgen ze niet altijd direct antwoord op hun vragen tijdens de werkgroepen. Toch blijven ze intrinsiek gemotiveerd. 'Als we het hebben over onderwijs dat niet verplicht is, dan heb ik alsnog volle groepen,' zegt Marit trots. 'De motivatie van de studenten om hieraan deel te nemen, is echt heel hoog.' 

'Een fijne afwisseling' 

Marit werkt drie dagen aan haar onderzoek en geeft twee dagen les, 'een fijne afwisseling'. 'Ik ben blij dat het lesgeven ertussen zit, want het is een doorbreking van mijn week.' Als PhD-student focust Marit vooral op haar anatomische onderzoek naar risicofactoren van schizofrenie op het brein, terwijl ze als CGO-docent veel meer interactie heeft in een dynamische setting. 

"--'Twijfel je eraan of je genoeg kennis hebt vanwege je achtergrond? Dat komt echt wel goed,' verzekert Marit. 'Als je het ook maar enigszins leuk vindt om over een breed scala aan onderwerpen te praten met studenten, dan zul je echt veel plezier halen uit parttime lesgeven. Je kunt echt heel veel betekenen voor studenten, zolang je het maar leuk vindt om met hen in gesprek te gaan.'--"

Vacatures Erasmusarts 2030