Maandag startte het nieuwe academisch jaar. Voor het Erasmus MC extra feestelijk omdat het de aftrap was van het nieuwe geneeskundecurriculum Erasmusarts 2030. Niet minder dan 446 eerstejaars studenten zetten hun eerste stappen op het pad richting de artsenbul.
De docenten en medewerkers van de opleiding zijn er klaar voor, bleek vrijdag bij de interne aftrap. Decaan Stefan Sleijfer vatte samen waarom een nieuwe toekomstbestendige artsenopleiding belangrijk is. ‘We hebben in de samenleving te maken met een stijgende zorgvraag, terwijl er minder mensen zijn om het te doen. Bovendien zijn patiënten steeds mondiger en is de populatie steeds meer divers. Daarnaast heeft klimaatverandering impact op de zorg, en moeten we kritisch kijken naar de impact van de zorg op het klimaat. Deels zoeken we oplossingen voor deze uitdagingen in nieuwe technologie. Alles bij elkaar vraagt dat nogal wat van de toekomstige artsen.’
Solide basis
Een eigentijdse visie op onderwijs is eveneens aanleiding voor vernieuwing. Wetenschappelijke ontwikkelingen gaan zo snel dat studenten moeten leren zelfstandig nieuwe kennis te beoordelen en toe te passen. Naast een solide biomedische basis en klinische vaardigheden, zijn competenties zoals samenwerking en communicatie steeds belangrijker geworden. Al deze lijnen komen samen in de nieuwe onderwijsvormen waarop Erasmusarts 2030 is gebouwd: casusgestuurd onderwijs (CGO), projectonderwijs (PO) en vorming van identiteit en professionaliteit (VIP).
Topopleiding
‘We hebben al een hele goede opleiding geneeskunde die afgelopen jaar nog het predikaat Topopleiding heeft gekregen,’ benadrukte Stefan.
"Maar vernieuwing van het onderwijs is een continue factor. De afgelopen jaren hebben we met studenten, docenten en medewerkers toegewerkt naar deze mijlpaal. Vanaf maandag gaan we van start en zullen we het nieuwe curriculum blijven door ontwikkelen."
- Stefan Sleijfer