Diversiteit en inclusie is onderdeel van het nieuwe geneeskunde curriculum Erasmusarts 2030 en krijgt plek in de onderwijslijn Vorming van Identiteit en Professionaliteit. Samen met Jessica Boekhorst, vertelt Martijn Visser hoe diversiteit in het huidige beroep van zorgprofessionals en in het VIP-onderwijs terugkomt. ‘Het gevaar aan geen aandacht besteden aan diversiteit in de zorg is dat je eigenlijk ongelijke zorg levert', vertelt Martijn Visser, docent Medische Psychologie en coördinator VIP.
In Erasmusarts 2030 is er specifiek aandacht voor Vorming van Identiteit en Professionaliteit (VIP): studenten leren zichzelf kennen in relatie tot de zorgprofessionals waar ze naartoe groeien. Naast de thema's samenwerken en reflectie is er ook aandacht voor diversiteit en inclusie.
Jessica Boekhorst, verpleegkundig specialist, deelt in deze video voorbeelden van diversiteit in haar beroep.
Het thema D&I wordt op momenten in het curriculum expliciet besproken, maar ook impliciet in de casussen, die studenten tijdens het casusgestuurd onderwijs aangeboden krijgen.
Gevoelig
Martijn vertelt dat studenten in het VIP-onderwijs uitgedaagd worden om verschillende perspectieven aan te nemen, zodat zij inzicht krijgen in normen en waarden en gevoelig worden voor verschillende opvattingen. ‘Zo worden studenten gevraagd om zich voor te stellen om een alleenstaande zwangere vrouw te zijn en je komt in de zorg’, vertelt Martijn. ‘Iets wat voor veel 17- en 18-jarige studenten ver van hen af staat.’
Wat is VIP?
VIP richt zich op het leren participeren in een veranderende en diverse maatschappij met nadruk op duurzame inzetbaarheid. Om er voor anderen te kunnen zijn, horen studenten in de eerste plaats goed voor zichzelf te zorgen. Daarom leren studenten de vaardigheden aan waarmee ze zich een leven lang kunnen blijven ontwikkelen. Dit doen zij aan de hand van de thema’s samenwerken, reflectie en diversiteit & inclusie.
VIP in de praktijk
De komende weken vertellen zorgprofessionals Geranne, Jessica en Daniel in verschillende video’s hoe zij die thema’s in hun dagelijkse werkzaamheden tegenkomen, waarom het belangrijk is en hoe ze daarmee omgaan. Annemerle Beerthuizen en Martijn Visser, VIP-coördinatoren, vertellen hoe deze thema’s terugkomen in het VIP-onderwijs.