Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

De brug tussen publieke gezondheid en zorg

22 oktober 2024

In het nieuwe curriculum ErasmusArt2030 is projectonderwijs een van de onderdelen van bachelor. Projectonderwijs leert studenten omgaan met grote complexe gezondheidsvraagstukken met maatschappelijke impact.

In samenwerking met de GGD Zeeland krijgen studenten al regelmatig de kans om praktijkervaring op te doen het werken aan vraagstukken die rechtstreeks impact hebben op de volksgezondheid. Janneke van Schaik, adviseur Publieke Gezondheid legt uit waarom de GGD studenten inzet voor zij studenten inzetten voor community projecten. 

Koppelen kwantitatieve en kwalitatieve data 

Janneke: ‘Studenten helpen ons met diepgaand onderzoek. Zij zorgen ervoor dat kwantitatieve data, zoals cijfers uit GGD-monitoringsystemen, aangevuld worden met kwalitatieve informatie uit interviews en veldonderzoek. Door de data te ‘kleuren’ met kwalitatieve quotes en bevindingen van studenten, krijgen we een completer beeld van de situatie.’ 

Positieve gezondheid 

Een voorbeeld is het project over de gezondheid van jongeren op een school in Terneuzen. Door middel van interviews op basis van het concept van ‘positieve gezondheid’ hebben studenten waardevolle informatie verzameld over de kracht en behoeften van jongeren. 

Bij het concept ‘positieve gezondheid’ ligt de nadruk niet op ziekte, maar op de mens zelf, hun veerkracht en wat hun leven betekenisvol maakt. Dit bredere perspectief op gezondheid inspireerde zowel de studenten als de medewerkers van de GGD.  

Janneke: ‘Het is een begrip dat breed omarmd wordt binnen de publieke gezondheid. Voor ons is het waardevol dat studenten dit onderzoek onder jongeren uitvoeren, omdat zij vaak makkelijker aansluiting vinden. Voor de studenten is het leerzaam om de focus te verleggen van ziekte naar gezondheid in de brede zin.’ 

Studenten begeleiden tijdens Projectonderwijs?  

Als Projectonderwijs (PO)-docent begeleid je geneeskundestudenten tijdens het projectonderwijs en draag je bij aan de ontwikkeling van onze studenten tot medisch deskundigen. Je helpt studenten bij het leren van essentiële vaardigheden zoals samenwerken met patiënten en collega’s, leiderschap tonen en effectief communiceren. Hierbij ondersteun je de studenten vooral procesmatig, maar waar mogelijk ook inhoudelijk.   

De functie is voor 16 uur per week gedurende de projectperioden. Een projectperiode duurt 4 weken. Lees meer over de functie op Agora

Maatschappelijke vraagstukken  

Een ander voorbeeld van een project is onderzoek naar de mug en het mogelijke risico van malaria in zeeland. De studenten onderzochten historische gegevens en keken naar de mogelijke herkomst en vestiging van de tijgermug in de regio. Dergelijke onderzoeken helpen de GGD bij beleidsvorming en toekomstige risicobeoordeling en sluiten aan bij het onderzoek van Erasmus MC naar gezondheidsbedreigingen door klimaatverandering. 

Win-Win situatie 

Het werken aan echte casussen in samenwerking met instellingen zoals de GGD biedt studenten waardevolle praktijkervaring. Janneke: ‘Ze leren niet alleen hoe ze onderzoek moeten doen, maar ook wat de GGD allemaal doet en hoe belangrijk hun werk kan zijn voor het verbeteren van het volksgezondheidsbeleid, vertelt Janneke. Ze ontwikkelen dus daarnaast ook competenties zoals samenwerken, communicatie en leiderschap. ‘En wij leren van hen. Ik vind het altijd knap om te zien wat de groep oplevert in de beperkte tijd die zij hebben voor zo’n project.’