Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

VIP-coach Dana: ‘Bijdragen aan hun ontwikkeling’

6 februari 2025

Studenten bachelor Geneeskunde werken samen met een VIP-coach aan hun persoonlijke en professionele ontwikkeling en leren meer over samenwerken en communiceren. Dana van den Hurk, manager bij Erasmus MC Sophia Kinderziekenhuis, vertelt hoe zij als VIP-coach studenten begeleidt. ‘Een leuke afwisseling van mijn reguliere werk', vindt ze.

‘Ik vind het onwijs leuk', vertelt Dana. ‘Het is ook een leuke afwisseling van mijn reguliere werk. De studenten houden me eigenlijk ook een beetje fris. Een student zei: ‘Ik had hier in het begin echt weinig zin in, maar ik leer door te vragen en dan krijg je zulke boeiende gesprekken.’ Hier en daar leren ze zichzelf ook beter kennen en dat is natuurlijk fantastisch.’  


Vorming van Identiteit en Professionaliteit (VIP) 

Vorming van Identiteit en Professionaliteit (VIP) is een onderwijslijn die door de gehele bachelor loopt en ondersteunt studenten bij hun ontwikkeling tot zorgprofessional en mens. Vragen die tijdens de VIP-lessen worden besproken zijn: ‘Wat spreekt je aan binnen het werkveld?’, ‘Wat zijn je talenten/interesses?’, en ‘Wat wil je de volgende periode leren?’ Tijdens de VIP-lessen werken studenten aan competenties zoals samenwerken, respectvol omgaan met menselijke verscheidenheid (diversiteit en inclusie) en veiligheid. 


Waarom VIP-coach? 

‘Het is lang geleden dat ik op deze manier voor een groep heb gestaan’, vertelt Dana, die vroeger regelmatig trainingen gaf. ‘Dat is echt wel zo'n 6 jaar geleden dus ik wilde daar wel weer comfortabel mee worden. En dan niet zozeer als leidinggevende een vergadering voorzitten, maar echt een groep iets bijleren. Om studenten mee te krijgen en enthousiast te krijgen over stof die misschien wat minder concreet is dan bijvoorbeeld anatomie.’ 

Dana: ‘Persoonlijke en professionele ontwikkeling kan heel wollig zijn en ik vind het een uitdaging om te leren hoe je dat toch tastbaar en concreet kan maken.’ 

Voorbereiding 

Wat er in de VIP-lessen wordt besproken, verschilt per keer, maar de stof is voor de docenten goed voorbereid. De lessen hebben betrekking op hun persoonlijke en professionele ontwikkeling en gaan over onderwerpen zoals veiligheid, studieaanpak,  communiceren, of samenwerken. Ook wisselen studenten ervaringen uit tijdens de lessen. 

Rollenspel over feedback 

Om de stof minder wollig te maken, maken VIP-coaches keuze uit verschillende werkvormen, zoals een rollenspel waarin studenten feedback leren geven. 

De studenten kregen een casus waarbij iedere student een rol moest aannemen: een student gedroeg zich op een bepaalde manier, de ander vond daar wat van en moest feedback geven. Maar dat lukte niet: ‘Ze zit helemaal in de weerstand. Ze gaat verdedigen. Hoe zou jij dit doen?’, vroeg de student aan Dana. Dana: ‘Dan merk je dus dat ze openstaan om te leren.’  

Na het rollenspel maakt Dana de koppeling naar de praktijk. ‘Stel je loopt ergens mee', vroeg ze aan de studenten. ‘De begeleiding die je krijgt, die vind je onprettig. Wat doe je dan en hoe kun je dat dan benoemen?’  

1 op 1 gesprekken 

Naast het geven van VIP-lessen houden VIP-coaches ook 1-op-1 gesprekken met studenten. Dat gebeurt twee keer per jaar. Studenten bespreken voornamelijk met de VIP-coach de voortgang van hun studie. Soms delen ze persoonlijke zaken. ‘Dat vind ik fijn om te weten, want dan kun je daar tijdens je lessen ook rekening mee houden. Als het nodig is, verwijs ik ze door naar de studieadviseur.’ 

Andere zaken waar de VIP-coach studenten bij ondersteunt zijn helpen bij het regelen van meeloopdagen als het niet lukt, zoeken naar extra uitdaging, of sparren over welk product uit de VIP-winkel het beste bij de student past. 

Energie 

‘Ik krijg er heel veel energie van. Wat ik het leukste vind, is dat ik gedurende die eerste 3 jaar met een aantal studenten mee mag lopen. Dat vind ik wel bijzonder, dat je ze daarin kan begeleiden door vragen te stellen, door bepaalde onderwerpen met ze aan te snijden en daarmee een kleine bijdrage mag hebben bij hun ontwikkeling.’ 

Niet alleen 

In het begin waren wat studenten stiller dan anderen. Daar worstelde Dana even mee. ‘Hoe kan ik nou iedereen er laten zijn zonder dat je mensen voor het blok zet? Ik belde toen mijn collega VIP-coach. Dat is zo leuk aan die diverse groep VIP-coaches. Sommigen hebben al heel veel ervaring met lesgeven.’ 

Periodiek druk 

De werkzaamheden zijn periodiek. ‘Het is niet constant', legt ze uit. ‘Er liggen zwaartepunten.’ Voor Dana dus prima te doen, omdat ze rekening kan houden met haar andere werkzaamheden. 

Wil jij de artsen van de toekomst begeleiden?   

De bacheloropleiding Geneeskunde is op zoek naar gedreven en betrokken mensen voor het nieuwe curriculum Erasmusarts 2030. Wil jij bijdragen aan de groei en ontwikkeling van studenten? Word dan VIP-coach! Je hoeft nog geen docent te zijn om te solliciteren!  

Vacature VIP-coach