Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Projectonderwijs-docent Erik vindt lesgeven het leukste van zijn werk

20 maart 2025

Leren onderzoeken, samenwerken en communiceren. Daar draait het om bij het projectonderwijs (PO) in de geneeskundeopleiding Erasmusarts 2030. Postdoc onderzoeker Erik Jansen is afgelopen maart gestart met zijn rol als PO-docent. ‘Dit is denk ik wel een van de leukste dingen van mijn werk.’ In deze video vertelt hij er meer over.

 

Maatschappelijk gezondheidsvraagstuk 

In het projectonderwijs werken studenten in groepjes aan een maatschappelijk gezondheidsvraagstuk. Zij gaan bijvoorbeeld aan de slag met de vraag  ‘hoe kan AI de werkdruk in de zorg kan verlagen?’. In vier weken tijd doen studenten literatuuronderzoek, maken en versturen een vragenlijst of neemt interviews af. Op het eind leveren ze bijvoorbeeld een rapport, presentatie of geven zij advies uit. 

Ondersteunend 

PO-docenten begeleiden geneeskundestudenten tijdens het projectonderwijs en dragen bij aan de ontwikkeling van onze studenten tot medisch deskundigen. Zij helpen studenten bij het leren van essentiële vaardigheden zoals samenwerken met patiënten en collega’s, leiderschap tonen en effectief communiceren. Hierbij ondersteunen zij de studenten vooral procesmatig. 

‘Zelf leer je ook nog wat bij als PO-docent, omdat je niet per se inhoudelijk deskundig bent op een bepaald onderwerp en door het begeleiden van zo’n groepje, steek je daar zelf ook nog wat van op.’ 

Ook PO-docent worden? 

De geneeskundeopleiding is nog op zoek naar PO-docenten. Zou jij het leuk vinden om studenten tijdens PO te ondersteunen? Neem dan een kijkje op de Agora-pagina PO-docent, of loop een dagje mee.

  • Lees meer over de rol op Agora  
  • Vragen? Mail Arjen Korpershoek. Zoek zijn mailadres in de bereikbaarheidsgids. 

Lees meer over Projectonderwijs op de website van Erasmusarts 2030.