Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud
Verhaal

'Geen gedoe, vooral handig’

12 december 2024

Els (75) vindt het lastig dat steeds meer zaken digitaal worden. Hoewel ze haar smartphone gebruikt voor eenvoudige dingen zoals contact met haar kinderen, voelt ze zich vaak onzeker over digitale tools, vooral in de zorg. 'Ik ben bang dat ik iets fout doe of iets niet goed begrijp,' vertelt ze. Het gebruik van apps in de zorg roept bij haar extra spanning op: 'Er zijn zoveel verschillende soorten apps, en het voelt soms heel ingewikkeld.' Toch ontdekte ze dat de Digizorg-app een positieve uitzondering is.

Ontdekking en heldere uitleg van de Digizorg-app

Toen Els voor een controle naar het Erasmus MC moest, hoorde ze voor het eerst over de Digizorg-app. In de wachtruimte ontmoette ze vrijwilliger Henk, die haar uitnodigde voor een demonstratie. 'Ik was nieuwsgierig, maar ook een beetje sceptisch. Zou dit wel echt iets voor mij zijn?' vertelt ze. 

Henk nam uitgebreid de tijd om de functies van de app stap voor stap uit te leggen. 'Het was fijn dat hij alles rustig liet zien, en als ik een vraag had, kon ik die meteen stellen,' herinnert Els zich. 'Bij sommige apps zie je zoveel mogelijkheden dat je door de bomen het bos niet meer ziet, maar deze app is overzichtelijk. Wat mij ook opviel, is dat je eigenlijk geen andere zorgapps meer nodig hebt,' zegt Els enthousiast.

‘Alles staat gewoon overzichtelijk in de app’

Een van de eerste dingen die Els opmerkte, was hoe de app haar administratie vereenvoudigde. ‘Ik hoef nu niet meer door mijn agenda en papieren te spitten om te kijken wanneer mijn afspraken zijn. Alles staat overzichtelijk in de app.’ 

Els ontdekte dat haar arts een meetschema voor bloeddrukmetingen in de app had klaargezet. ‘Mijn arts vraagt me regelmatig om mijn bloeddrukwaarden door te geven. Nu kan ik het eenvoudig invullen in de app en het overzicht meenemen naar de volgende afspraak. Dat scheelt een hoop gedoe en is vooral handig.’ 

In de Digizorg-app kunnen patiënten hun metingen, zoals bloeddruk, bijhouden als hun zorgverlener een meetschema heeft gekoppeld. De metingen worden opgeslagen in de app, zodat patiënten altijd een digitaal logboek bij de hand hebben. 

Zorgverleners kunnen deze metingen direct bekijken via de Digizorg cockpit, een speciale omgeving voor zorgverleners. Dit maakt losse notities overbodig, bespaart tijd en maakt het eenvoudiger om veranderingen in de gezondheid te volgen en de juiste behandeling te bepalen. 

De videoconsulten zijn een ander voordeel voor Els. ‘Ik hoef niet altijd naar het ziekenhuis te reizen, dat scheelt een hoop moeite, vooral als het slecht weer is of ik me niet helemaal fit voel.’

Een kleine drempel, grote winst

Hoewel Els in eerste instantie twijfelde of de Digizorg-app iets voor haar was, is ze nu blij dat ze de stap heeft gezet. 'Het installeren vond ik een beetje spannend, maar met de hulp van Henk ging het soepel. Nu ik het doorheb, vraag ik me af waarom ik er niet eerder mee begonnen ben.' 

Een belangrijk moment was het inloggen in de app met DigiD. 'Dat was eenvoudig en veilig. Je persoonlijke gegevens worden goed beschermd,' vertelt Els. Het gaf haar vertrouwen om de app zonder zorgen te gebruiken. 

Els merkt dat de app haar meer zelfstandigheid geeft. 'Ik hoef niet meer aan mijn dochter te vragen om dingen voor me uit te zoeken. Dat voelt goed. Het is fijn om zelf de controle te hebben.' 

Digitale toekomst

Els is enthousiast over de toekomst van digitale zorg en hoopt dat meer ouderen de stap zetten om apps zoals Digizorg te gaan gebruiken. ‘Ik weet dat veel mensen denken dat het te moeilijk is, maar als ik het kan, kunnen anderen het ook. Het kost even tijd, maar het is echt de moeite waard.’ 

Met de Digizorg-app heeft Els een tool gevonden die past bij haar digitale vaardigheden en haar leven makkelijker maakt. ‘Het voelt alsof ik weer een beetje grip krijg op mijn zorg. En dat is een fijn gevoel.’ 

Lees meer over de Digizorg-app