Over uw ontslag
Ontslagdatum
De ontslagdatum is de datum waarop u daadwerkelijk het ziekenhuis gaat verlaten. De arts of verpleegkundige bespreekt deze datum met u, bij voorkeur zo vroeg mogelijk in de opnameperiode. Deze datum kan nog veranderen, bijvoorbeeld wanneer er complicaties zijn of wijzigingen in de behandeling. Door u zo vroeg mogelijk op de hoogte te brengen van de verwachte ontslagdatum, heeft u de mogelijkheid om van tevoren al dingen te regelen voor uw terugkeer naar huis. U kunt zelf ook tijdens de dagelijkse artsenvisites vragen naar de verwachte ontslagdatum.Ontslaggesprek
U heeft een ontslaggesprek waarin u informatie ontvangt over de periode na opname. U krijgt veel informatie en het is dan ook begrijpelijk als u niet alles in een keer onthoudt of begrijpt. Het is vaak fijn om een vertrouwd persoon bij het gesprek aanwezig te laten zijn. Twee personen horen meer dan één. Geeft u het altijd aan als iets niet duidelijk is of als u nog vragen heeft. Bespreek ook uw eventuele zorgen. Tijdens het ontslaggesprek worden de volgende punten met u besproken:Medicatie
- U krijgt uitleg over uw huidige medicatie en ook over de gestopte/gewijzigde medicatie en de reden hiervoor. U ontvangt de bijsluiters van uw huidige medicatie en een actueel medicatieoverzicht. Dit overzicht wordt ook naar uw apotheek verstuurd.
- U krijgt recepten mee voor de medicatie die u na de ziekenhuisopname moet gebruiken. Zo nodig krijgt u voor de eerste 24 uur medicatie mee naar huis.
- U ontvangt schriftelijke informatie over pijnbestrijding en het afbouwen van de pijnmedicatie.
- U wordt geïnformeerd over uw verwachte herstel en de eventuele complicaties die kunnen optreden. U hoort ook wat u kunt doen en met wie u contact kunt opnemen als er problemen zijn.
- U ontvangt informatie over leefregels: bijvoorbeeld voeding, rust, beweging, wanneer u weer aan het werk mag etc.
- Wanneer u hulpmiddelen nodig heeft, krijgt u uitleg over het gebruik.
- U krijgt informatie over wondverzorging, zodat u dit thuis zelf kunt doen.
- Heeft u verpleegmaterialen nodig, dan krijgt u hiervoor recepten mee.
- U krijgt informatie over de mogelijkheden voor nazorg. Denkt u hierbij aan het verblijf in een verpleeghuis of verpleegkundige zorg thuis.
- Het vervoer naar huis of andere zorginstelling wordt met u besproken.
Bureau Nazorg
Ontslagbrief, overdracht en controleafspraak
Wanneer de zorg voor u wordt overgedragen aan een andere zorgverlener (verpleegkundige thuiszorg of andere zorginstelling), dan krijgt u een schriftelijke verpleegkundige overdracht mee. Dit geldt ook wanneer u na ontslag nog paramedische zorg nodig heeft (bijvoorbeeld fysiotherapeut of diëtist). Eventueel krijgt u een vervolgafspraak mee voor controle op de polikliniek of worden er met u afspraken gemaakt over de termijn waarop u weer voor controle wordt verwacht.
Checklist voor het ontslaggesprek
Nazorg
- Is het voor u duidelijk of u nog extra zorg en hulp nodig heeft als u weer thuis bent?
- Als u nog zorg nodig heeft, is het duidelijk waar u (tijdelijk) zorg en hulp bij nodig heeft?
- Welke zorg en hulp kunnen uw naasten u thuis geven?
- Wie zou u ook nog kunnen inschakelen? Bijvoorbeeld buren, thuiszorg, vrijwillige thuiszorg.
- Weet u waar u terecht kunt voor hulp en informatie?
- Heeft u informatie gekregen over hulpmiddelen die u thuis nodig heeft?
- Heeft u duidelijke instructies gekregen over het gebruik van deze hulpmiddelen?
- Zijn hulpmiddelen en/of aanpassingen die u na uw ontslag direct nodig heeft geregeld?
- Weet u welk wondmateriaal u thuis nodig heeft en heeft u hier een recept voor gekregen?
- Weet u in welke situaties het raadzaam is om (snel) contact op te nemen met het ziekenhuis? En wie u hiervoor kunt bereiken tijdens en na kantooruren?
- Is het duidelijk met welke vragen u terecht kunt bij het ziekenhuis? En bij wie: de afdeling, uw behandelend specialist of de Spoedeisende hulp? En bij welke vragen u contact opneemt met uw huisarts?
- Weet u wat de gevolgen van de ziekte en de opname kunnen zijn?
- Is het voor u en uw naasten duidelijk welke ongemakken u kunt tegenkomen in uw dagelijks leven?
- Is het voor u duidelijk wat u zelf kunt doen om uw klachten te verminderen en herstel te bevorderen?
- Weet u wat u na ontslag al wel zelf kunt doen en wat u (voorlopig) wordt afgeraden om te doen? U kunt hierbij denken aan in bad gaan of douchen, huishoudelijke activiteiten, autorijden en dergelijke.
- Heeft u voldoende uitleg gekregen over gebruik van medicijnen?
- Indien u meerdere medicijnen moet gebruiken, heeft u dan voldoende informatie gekregen over het combineren van deze medicijnen?
- Weet u welke bijwerkingen kunnen optreden?
- Heeft u recepten nodig voor in de thuissituatie?
- Heeft u medicijnen nodig voor uw eerste dag thuis? De apotheek heeft niet altijd alle medicijnen op voorraad.
- Zijn er vervolgafspraken met de arts of andere zorgverleners in het Erasmus MC nodig en zo ja, zijn deze ook gemaakt?
- Zijn andere specialisten bij wie u onder behandeling bent (ook die in andere ziekenhuizen) geïnformeerd over uw opname en medicatie?
- Heeft u of hebben uw naasten behoefte aan steun van anderen na uw ontslag?
- Weet u waar u die steun kunt zoeken?
- Heeft u informatie gekregen over patiëntenverenigingen?
- In de kennis- en adressenbank van de NPCF (Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie) kunt u op trefwoord zoeken naar patiëntenverenigingen.