Over de behandeling
Wat is negatieve druktherapie?
Negatieve druktherapie is een wondbehandelingsmethode en noemen we ook wel VAC-therapie (Vacuüm Assisted Closure). Bij deze therapie zorgen we voor negatieve druk in de wond. Via een sponsverband dat met een slangetje is verbonden aan een vacuümpomp zuigen we het teveel aan vocht af in een opvangbeker. Wat is het doel?
Met deze therapie verbeteren we de doorbloeding en ontstaat een goed wondklimaat. We stimuleren de groei van nieuw weefsel en verkleinen daarmee de wond. Voorbereiding
Verbandwissel
Uw arts of verpleegkundige stelt de vacuümpomp in. Het sponsverband moet regelmatig vervangen worden; meestal 2 keer per week. Over het algemeen gebeurt dit 1 keer in het ziekenhuis en 1 keer door de thuiszorg, verpleegzorg of het verzorgingshuis. Uw behandelend arts bespreekt met u wat voor u het beste schema is en wie het verband wisselt. De informatie over uw wondzorg (overdracht) versturen we naar de thuiszorg, verpleegzorg of het verzorgingshuis. Bij de eerste verbandwissel in het ziekenhuis krijgen de verpleegkundigen vaak uitleg van een verpleegkundige van MediReva. Hij of zij neemt ook contact op met de organisatie die buiten het ziekenhuis uw verband wisselt.
Materialen
De wondconsulenten bestellen voor u de materialen voor de negatieve druktherapie. U krijgt deze thuis of in het verzorgingshuis of verpleeghuis geleverd. Neem voor elke verbandwissel 1 set materialen mee naar de polikliniek. Als de verbandmiddelen opraken, neem dan contact op met de wondconsulenten.Verloop van de behandeling
Zorg dat de vacuümpomp constant aan staat. Als de pomp langere tijd uit staat, wordt er geen vocht afgezogen en kunnen er bacteriën gaan groeien in de wond. Dan neemt de kans op infectie toe. Neem bij infectieverschijnselen contact op met uw behandeld arts.
Als de pomp langer dan 2 uur uitstaat, adviseren we om het sponsverband te vervangen. Als dit niet mogelijk is, verwijder dan het sponsverband en leg vochtige gaasjes in de wond.
De pomp maakt met een bepaalde regelmaat een brommend geluid; soms harder en soms zachter. Dit doet het systeem om te controleren of de druk nog steeds de juiste is.
De vacuümpomp werkt op een accu. Deze accu werkt 12 tot 16 uur. Zorg ervoor dat de pomp de hele nacht wordt opgeladen met de stekker in het stopcontact.
Zet de pomp zoveel mogelijk rechtop. Zo voorkomt u dat de pomp een valse melding geeft dat de opvangbeker vol is.
Oplossen van problemen of meldingen
Als er iets mis is, geeft de pomp een waarschuwingsgeluid. Op het scherm van de pomp leest u wat het probleem is. Probeer een probleem eerst zelf op te lossen. Hieronder vindt u een uitleg van de problemen of meldingen die het vaakst voorkomen.
Opvangbeker vol
Als de opvangbeker vol is, krijgt u een melding en moet u de opvangbeker vervangen. Dit gaat als volgt:
Deze melding krijgt u 30 minuten voordat de batterij helemaal leeg is. Sluit de pomp aan op het snoer en op het stopcontact.
Blokkeringsalarm, therapie onderbroken of lagedrukalarm, therapie onderbroken
Er is lekkage bij de folie, waardoor het sponsverband niet helemaal vacuüm gezogen kan worden.
Er is een technisch probleem opgetreden. Schakel de pomp uit en aan. Helpt dit niet? Neem dan contact op met GD Medical Pharma (telefoonnummer: (040) 303 10 99).
Therapie inactief
De pomp staat langer dan 15 minuten uit. Herstart de therapie door op de aan-uitknop op het scherm te klikken.
Lukt het u niet om het probleem op te lossen? Vraag dan hulp bij uw thuizorg of verpleeg- of verzorgingshuis. Zij kunnen eventueel 24 uur per dag telefonisch advies krijgen via de klantenservice van MediReva.
Als de pomp langer dan 2 uur uitstaat, adviseren we om het sponsverband te vervangen. Als dit niet mogelijk is, verwijder dan het sponsverband en leg vochtige gaasjes in de wond.
De pomp maakt met een bepaalde regelmaat een brommend geluid; soms harder en soms zachter. Dit doet het systeem om te controleren of de druk nog steeds de juiste is.
De vacuümpomp werkt op een accu. Deze accu werkt 12 tot 16 uur. Zorg ervoor dat de pomp de hele nacht wordt opgeladen met de stekker in het stopcontact.
Zet de pomp zoveel mogelijk rechtop. Zo voorkomt u dat de pomp een valse melding geeft dat de opvangbeker vol is.
Oplossen van problemen of meldingen
Als er iets mis is, geeft de pomp een waarschuwingsgeluid. Op het scherm van de pomp leest u wat het probleem is. Probeer een probleem eerst zelf op te lossen. Hieronder vindt u een uitleg van de problemen of meldingen die het vaakst voorkomen. Opvangbeker vol
Als de opvangbeker vol is, krijgt u een melding en moet u de opvangbeker vervangen. Dit gaat als volgt:
- Sluit beide slangklemmen goed af.
- Stop de therapie met de aan-uitknop op het scherm. Schakel de vacuümpomp zelf niet uit.
- Druk op het klipje van de opvangbeker aan de pomp en trek de opvangbeker los van de pomp.
- Druk de nieuwe opvangbeker op de zijkant van de pomp. Hiervoor moet u een klikkend geluid horen.
- Draai de slangen los van elkaar.
- Sluit de nieuwe opvangbeker aan op de slang die naar de wond gaat.
- Open beide slangklemmen.
- Druk op de aan-uitknop op het scherm, zodat de therapie weer aanstaat.
Deze melding krijgt u 30 minuten voordat de batterij helemaal leeg is. Sluit de pomp aan op het snoer en op het stopcontact.
Blokkeringsalarm, therapie onderbroken of lagedrukalarm, therapie onderbroken
- Controleer de slangklemmen of deze open staan.
- Controleer of er een knik in de slang zit.
- Plaats de pomp en de slang op dezelfde hoogte als de pomp.
- Herstart de therapie met de aan-uitknop op het scherm.
Er is lekkage bij de folie, waardoor het sponsverband niet helemaal vacuüm gezogen kan worden.
- Luister en kijk of er ergens luchtlekkage zichtbaar of hoorbaar is. De folie zit dan niet vast aan de huid of u hoort een sissend geluid.
- Plak de lekkage met een stuk folie af.
- Controleer of de therapie met de juiste druk zuigt.
Er is een technisch probleem opgetreden. Schakel de pomp uit en aan. Helpt dit niet? Neem dan contact op met GD Medical Pharma (telefoonnummer: (040) 303 10 99).
Therapie inactief
De pomp staat langer dan 15 minuten uit. Herstart de therapie door op de aan-uitknop op het scherm te klikken.
Lukt het u niet om het probleem op te lossen? Vraag dan hulp bij uw thuizorg of verpleeg- of verzorgingshuis. Zij kunnen eventueel 24 uur per dag telefonisch advies krijgen via de klantenservice van MediReva.
Wanneer contact opnemen?
Neem in een van de volgende gevallen contact op met de thuis- of verpleeghuiszorg. Indien nodig kunnen zij contact opnemen met het Wondexpertisecentrum of de behandelend arts.
- Bij tekenen van infectie:
- U heeft meer pijn aan de wond.
- De zwelling in en om de wond neemt toe.
- Er komt meer vocht uit de wond.
- De huid rond de wond wordt roder.
- De wond begint slecht te ruiken.
- Als de opvangbeker snel (binnen enkele minuten) volloopt met vers bloed. Stop in dat geval de pomp en bel de arts
- Als de pomp meer dan 2 uur uitgeschakeld is geweest.
Stoppen met de therapie
Als u stopt met de therapie melden de wondconsulenten de pomp voor u af. De wondconsulenten nemen de materialen voor de therapie mee. Het kan ook zijn dat MediReva ze bij u thuis ophaalt. Zorg er dan voor dat zowel de pomp, als het oplaadsnoer, de stekker, het tasje en de koffer klaarstaan.
Meer informatie
Wondexpertisecentrum Erasmus MC heeft enkele instructiefilmpjes gemaakt voor de VAC-therapie. Deze zijn te vinden op het YouTube kanaal van Wondexpertisecentrum Erasmus MC, http://bit.ly/wondexpertise. Of scan de QR-code:
Contact
- Wondexpertise Erasmus MC: 06 333 304 56 (maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00)
E-mail: wondexpertise@erasmusmc.nl - Bij noodsituaties of problemen met de therapie buiten kantoortijden: (010) 704 0 704
- Bij vragen over de bestelling: Medisch speciaalzaak MediReva: (043) 408 68 30