Over deze opleiding
Overzicht
De Cardioloog
De primaire taak van een cardioloog is de behandeling van patiënten met hartaandoeningen en de behandeling van risicofactoren die kunnen leiden tot hartaandoeningen of gerelateerde vasculaire aandoeningen. Binnen de cardiologie zijn zowel meer beschouwende aspecten zoals b.v. diagnostiek en behandeling van hartfalen als meer acuut en meer praktische handelingen zoals het zorg en behandeling van het hartinfarct, dotteren (PCI) en ablaties voor hart ritmestoornissen. acute. Het contact met patiënten en hun naasten is een essentieel onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden van een cardioloog. Ook werkt een cardioloog nauw samen met andere zorgprofessionals waarmee in min of meerdere mate samenwerkingsverbanden moeten worden aangegaan.
Over deze opleiding
De doelstelling van de medische vervolgopleiding cardioloog in het Erasmus MC is om ‘top cardiologen’ op te leiden. Daarom selecteren wij kandidaten voor de opleiding die enige tijd als ANIOS bij ons hebben gewerkt. Gedurende de opleiding krijgen AIOS de mogelijkheid om alle facetten van het vak cardiologie te leren die op basis van een individueel opleidingsplan. Daarnaast is er voldoende ruimte voor de AIOS om zich te verdiepen in andere, niet specifiek cardiologische competenties zoals bijvoorbeeld leiderschap en onderzoek.
De opleidingsregio Zuid West Nederland bestaat uit twee A-klinieken (Erasmus MC en Amphia Ziekenhuis) en drie B-klinieken (Albert Schweitzer Ziekenhuis, Maasstad Ziekenhuis en Sint Franciscus&Vlietland). De AIOS gaan voor 21-24 maanden naar de vooropleiding Interne Geneeskunde. Daarna volgt een periode van 12 maanden cardiologie in een B-kliniek. Voor het laatste deel van de opleiding gaat de AIOS 24-36 maanden naar de A-kliniek. Echter in het laatste jaar van de opleiding (het aandachtsjaar) kan de AIOS voor bepaalde stages naar een andere kliniek uit de opleidingsregio Zuid West Nederland.
Opleidingsvisie
De opleiding is gericht op het aanleren van de benodigde vaardigheden om het vak cardiologie uit te kunnen oefenen. Deze competenties worden samengevat volgens het CANMeds model (zie hieronder). De gemoderniseerde opleiding is erop gericht om deze competenties te verwerven en zodoende de AIOS beter in staat te stellen om te voldoen aan de verwachtingen van patiënt, collega’s en maatschappij. Hierbij wordt er specifiek aandacht besteed aan het individuele leer- en opleidingsplan van de AIOS.
Tijdens de opleiding wordt een actieve houding van de AIOS en opleidingsgroep verwacht om kwalitatief de best mogelijke opleiding samen tot stand te brengen. Hierbij wordt uitgegaan van een competentiegericht leermodel waarbij de klinische praktijk de primaire leeromgeving is. Om de leerdoelen te behalen zijn de AIOS en de opleiders bekend met de einddoelen. De AIOS vraagt actief om feedback en de opleidingsgroep biedt deze actief aan. De vooruitgang (en eventuele aspecten die extra aandacht vereisen) van de AIOS wordt bijgehouden in een individueel portfolio. Hiermee wordt voor zowel de AIOS als de opleidingsgroep een overzicht van het niveau van de benodigde competenties bijgehouden.
Door dit inzicht kan de opleiding worden geïndividualiseerd en kunnen individuele leertrajecten worden opgesteld, uiteraard met als uitgangspunt de eindtermen zoals beschreven in het landelijk opleidingsplan. Het is belangrijk om vast te stellen dat de AIOS en de opleidingsgroep gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de opleiding en de continue modernisatie en optimalisatie ervan.
Inhoud
In de huidige opleidingsstructuur staat het denken en formuleren van leerdoelen in termen van competenties centraal. De inhoud van de cardiologie is onderverdeeld in themagroepen die verder zijn onderverdeeld in themakaarten. De themakaarten definiëren de vereiste kennis en taken (aangeduid als kritische beroepssituaties) die de AIOS verricht binnen en specifiek thema. De huidige opleiding tot cardioloog is bedoeld om artsen op te leiden tot een goed algemeen cardioloog. Tijdens de opleiding kan de AIOS samen met het opleidingsteam er wel voor kiezen om accenten te leggen waarmee hij/zij zich kan profileren in een deelgebied van de cardiologie of op een organisatorisch gebied zoals bijvoorbeeld gezondheidsmanagement. Deze profileringsgebieden werden eerder aandachtsgebieden genoemd en waren een specialistisch onderdeel van de laatste fase van de opleiding. De opleiding bestaat uit een aantal vaste onderdelen die naar gelang de competenties en leerdoelen van de AIOS korter of langer zullen duren.
Deze onderdelen of stages worden in de primaire opleidingskliniek en gedeeltelijk extern gevolgd. Binnen de cardiologie zijn er een aantal profileringsgebieden, te weten:
- Invasieve cardiologie
- Elektrofysiologie
- Niet-invasieve beeldvorming
- Congenitale Cardiologie
- Intensive Cardiac Care
Overige informatie
Dr. T.W. Galema (opleider)
Dr. E.A. Dubois (plaatsvervangend opleider)