Over deze opleiding
Doelgroep en doel van de training
Van een werkomgeving naar een leeromgeving en verhoging van het leerrendement door de kwaliteit van de begeleiding te verbeteren.
Inhoud
Wat heeft een aios nodig aan kennis en vaardigheden om een co-assistent effectief te begeleiden?
- Feedback
- Effectieve feedback formuleren
- Feedbacktechnieken en transfer
- Startgesprek; Leerdoelen
- Overzicht master en doel, hulpmiddelen
- Wat is mijn rol?
- Welke toetsinstrumenten zijn er?
- De eigen rol in het opleiden:
- Manier van superviseren
- Gebruik van toetsinstrumenten; KPB etc.
- Werk naar leermoment (organisatie)
Relevantie:
Met deze DOO heeft de aios in korte tijd grip op hoe je co-assistenten goed kunt begeleiden en hoe de aios zijn/haar rol als begeleider vorm kunt geven. Door dieper in te gaan op het formuleren van constructieve feedback, inzicht in de masterfase, begrip van de toets- en beoordelingsmiddelen en het direct maken van een transfer naar de eigen praktijk om van werkmomenten zinvolle leermomenten te maken breidt de aios in het eerste jaar van de opleiding zijn/haar toolbox uit om effectief te co-assistent te kunnen begeleiden.
Leerdoelen
Na deze module:
- Heeft de aios inzicht in de opbouw van de masterfase en heeft daarmee vlot grip op in welke fase van de opleiding co-assistenten zijn bij aanvang van hun stage, welke toetsingsvormen er zijn, wie er betrokken zijn bij het opleiden alsmede wat de leerdoelen van de stage zijn.
- Is de aios in staat om verschillende toetsmiddelen te identificeren, en vanuit zijn/haar rol de co-assistent te voorzien van constructieve, relevante feedback.
- De aios kan gericht observeren en adv deze observatie maatwerk feedback formuleren dat het leerproces van de co-assistent ondersteunt.
- Heeft de aios grip op het leerproces van de co-assistent door gericht leerwensen uit te vragen en te helpen leerdoelen binnen de CanMEDS domeinen te concretiseren.
- Is de aios zich bewust van de eigen rol bij het opleiden van co-assistenten en kan bewuste keuzes maken in de begeleidingsstijl.
VOORAFGAAND (Huiswerk, in aparte handout met toelichting)
- 1Voorafgaand aan de training is het de bedoeling dat je een kort interview doet met 2 verschillende collega’s. Dit zijn door jou gewaardeerde collega’s die in hun rol als begeleider van co-assistenten een rolmodel zijn voor je, en waarvan je van mening bent dat je van hen kan leren.
De interviewvragen mogen naar eigen inzicht aangevuld worden, maar dienen in ieder geval te bevatten:
- Wat vind je belangrijk dat een co-assistent leert tijdens een werkdag met jou?
- Hoe zorg je ervoor dat je (voldoende) ruimte maakt in je dag voor het begeleiden van co-assistenten?
- Hoe zorg je ervoor dat de feedback die je geeft aan de co-assistent impact heeft?
- Welke tip zou je een startende collega geven over zijn/haar rol als begeleider van co-assistenten?
Nadat je 2 collega’s hebt geïnterviewd werk je de input uit tot een overzicht. Dit overzicht presenteer je aan de groep tijdens de training. Wat sprak je aan uit de interviews?
Naar aanleiding van de interviews: |
|
Wat zijn wat jou betreft de belangrijkste lessen? |
|
Wat betekent deze input voor jouw manier van begeleiden van co-assistenten? |
|
Welke tip(s) lijken je bruikbaar voor je eigen praktijk?
|
|
Deze input wordt gebruikt tijdens de training.
Tijdens de training hangen de assistenten hun bevindingen op een A4 aan de muur en lezen ook de overzichten van de andere deelnemers. De trainer stelt verdiepende vragen en koppelt de input aan het programma van vandaag.
Verdiepende vragen:
- Welke input uit de interviews is voor jou relevant?
- Welke bespreekpunten ga je zelf gebruiken? Hoe ga je dat aanpakken?
- Welke problemen/beperkingen voorzie je?
- Waar twijfel je over?
- Welke hulp heb je nodig?
- Hoe ga je toetsen of de genoemde tip werkt?
2 Vooraf lezen: Subha Ramani & Sharon K. Krackov (2012) Twelve tips for giving feedback effectively in the clinical environment, Medical Teacher, 34:10, 787-791, DOI: 10.3109/0142159X.2012.684916
https://doi.org/10.3109/0142159X.2012.684916
Na het lezen van de “twelve tips…”:
Schrijf een kort plan van aanpak hoe je effectief feedback kan geven in de klinische context aan een co-assistent van generatie Z (2001-2015).
- Wat kenmerkt de co-assistent van deze generatie?
- Wat betekent dat voor je manier van feedback geven? Waar moet je op letten?
Je kan veel informatie vinden over Generatie Z op internet. Deze links kunnen interessant zijn voor je, maar zoek vooral zelf ook naar bronnen:
- https://www.artsenauto.nl/digital-natives/
- https://www.trouw.nl/leven/de-twintigers-van-generatie-z-zijn-selfmade-en-maken-zich-grote-zorgen-over-de-toekomst~b8600e52/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
- Millenials vs gen Z: https://youtu.be/aqdm6aBUZII
3 Lees in de digitale leeromgeving over het inzetten van diverse begeleidingsvormen. Tijdens de training gaan we hiermee verder aan de slag.
Accreditatie
Punten worden automatisch bijgeschreven via PE-online.