De vragenlijsten
De vragenlijsten zijn een belangrijk onderdeel van het Kinderhersenlab. Hierin stellen we vragen over gedrag, emoties en kwaliteit van leven. Er zijn vragenlijsten voor de kinderen en ook voor de ouders/verzorgers. We delen de uitkomsten van de vragenlijsten met de ouders/verzorgers en de betrokken zorgverleners. Zij kunnen de uitkomsten gebruiken om de zorg af te stellen op de omstandigheden en behoeftes van u en uw kind.
De denkkamer: cognitie en niveau van ontwikkeling
In de denkkamer onderzoeken we de cognitie en ontwikkeling van kinderen. We meten onder andere de intelligentie en het taalbegrip. Ook bestuderen we hier het gedrag, bijvoorbeeld door te kijken naar de ouder-kind interactie tijdens het spelen van een spelletje.
De machinekamer: sensoriek
In de machinekamer testen we de zintuigen en meten we het functioneren van de hersenen. Dit doen we onder andere door de signalen in de hersenen te meten met een EEG. Het EEG kan hersengolven waarnemen via een speciaal kapje op het hoofd van een kind. Door gebruik te maken van de nieuwste EEG technieken kunnen we duizenden verschillende hersenverbindingen bekijken. Een EEG doet geen pijn, uw kind voelt niks van dit onderzoek.
De beweegkamer: motoriek
In de beweegkamer onderzoeken we hoe een kind beweegt. Hiervoor hebben we verschillende testjes waaronder een speciale loopmat met sensoren en camera’s om het looppatroon te analyseren. Daarnaast krijgt het kind een activiteiten-meter mee naar huis. Hiermee meten we hoeveel een kind in een week thuis, op school en in de buurt beweegt.
De scans: hoofd- en hersenstructuur
Tot slot verzamelen we in het Kinderhersenlab ook resultaten van MRI scans van de hersenen en maken we een 3D foto van het hoofd.