Naar topnavigatiemenu Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Opleidingsdirecteur Sam Riedijk krijgt TU Delft Fellowship uitgereikt

20 november 2024

Sam Riedijk, programmadirecteur van de onderzoeksmaster Genomics in Society, heeft een van de twee TU Delft Education Fellowships 2025-2027 ontvangen. Haar project maakt deel uit van het Healthy Start programma van de Convergence.

Ik voel me vereerd dat ik de taak krijg om transdisciplinair onderwijs in te bedden in ons Convergence-initiatief.

Het TU Delft Education Fellowship erkent en waardeert de inspanningen van docenten voor onderwijsvernieuwing. Ook versterkt het de impact op vernieuwing en ontwikkeling van het onderwijs. Daarom kent het opleidingsinstituut een tweejarige beurs toe (€25.000 per jaar per fellow) om een project uit te voeren waarin innovatie in het onderwijs centraal staat1.

Healthy Start

Binnen Healthy Start onderzoeken Erasmus MC, TU Delft en Erasmus Universiteit Rotterdam gezamenlijk vanuit een transdisciplinair perspectief de oorzaken van verschillen in gezondheid en welzijn op jonge leeftijd. Op deze manier kunnen ze bij jonge kinderen al kansen identificeren en innovatieve preventieve strategieën creëren die uiteindelijk leiden tot betere gezondheid, welzijn en participatie voor toekomstige generaties2.

Transdisciplinaire onderwijsprogramma's

In lijn met het Healthy Start programma richt Sam's voorgestelde project zich op transdisciplinaire onderwijsprogramma's: ‘Hoewel de potentiële voordelen van transdisciplinair onderwijs duidelijk zijn, zijn dergelijke onderwijsprogramma's op dit moment schaars en de organisatorische structuren van universiteiten zijn niet klaar voor het aanbieden van dit soort onderwijsprogramma's.' Met haar beurs wil ze de transdisciplinaire onderwijsdienst creëren; een architectuur binnen de Convergence om transdisciplinair onderwijs te ontwikkelen, te hosten en te verbinden met transdisciplinair onderzoek.

Sam: 'Dit fellowship richt zich daarnaast ook op de financiële architectuur van transdisciplinaire educatie, omdat we erkennen dat financiële onafhankelijkheid een voorwaarde is om zowel ons transdisciplinair onderzoek als onze meer traditionele onderwijsprogramma's aan te kunnen vullen met transdisciplinair onderwijs.' Dit project is erop gericht om een van de pijlers van de convergentie te worden, waarbij het onderwijs wordt geplaatst op dé plek waar nieuwe kennis nodig is en gegenereerd wordt.

Bronnen:
1. Education Fellowship (tudelft.nl)
2.
Healthy Start - Convergence

 


 

Terug naar nieuwsoverzicht